» Hallonrutor med kardemumma

Jag bakade hallonrutor till mamma för hon hade tjatat på flera dagar.
bilden är inte min men min blev exakt likadan som på just denna bilden.
Eftersom mamma hade längtat länge på mina hallonrutor
började hon direkt att lägga allt i stora matlådor precis som på bilden.
 
 

ingredienser: 
 
-150 g smör
-3/4 dl mjölk
 -3 ägg
-3 dl socker
-2 tsk vaniljsocker
-4 dl vetemjöl
-1 1/2 tsk bakpulver

Kardemummakrisp
-2 dl vetemjöl
-1/2 dl socker
-1 1/2 tsk vaniljsocker
-1 tsk nystött kardemumma
-75 g smör

Garnering
-4 dl hallon
-2 tsk potatismjöl
 
 
 
Så gör du:
 
1. Tärna upp smöret till krisen och blanda ihop alla ingredienserna till krispet
till en smulig massa och ställ kallt att vila en stund.
2. Smält smöret och dra kastrullen från värmen. Tillsätt mjölken.
3. Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Sikta ner det torra ingredienserna och tillsätt smör- och mjölkblandningen. Rör smeten slät.
4. Häll smeten i en smord och bröad eller bakpappersklädd liten långpanna, ca 22 x 32 cm.
5. Blanda hallonen med potatismjölet.
Strö hallon och krispsmulor över kakan.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 30 - 35 min.
Skär upp kakan i rutor när den kallnat.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback