» Var dig själv.

 

Ha ett stort

självförtroende så klarar ni allt!

Puss och kram kära läsare!

 

Våga vara dig själv!

Du tittar på mig och skrattar för att jag inte är som du. Jag tittar på dig och skrattar för du är precis som alla andra.

Det räcker med att gå in på vilken skola som helst i Sverige. Det finns alltid någon som mår dåligt för hon eller han inte är som alla andra. Hon eller han mår dåligt över någonting, som de enligt mig, borde vara stolta över. Hur roligt blir det egentligen om alla ska vara likadana?

Alla människor är exakt lika mycket värda oavsett utseende, intresse och bakgrund. Själv tycker jag det är modigt och coolt att våga vara den man är, att våga sticka ut. Jag vet att det kanske inte alltid är så lätt. Men att försöka göra om sig till någon annan, bara för att passa in, är inte någon bra lösning tycker jag. Själv skulle jag må väldigt dåligt av det, att försöka vara någon man vet att man egentligen inte är. Jag tycker det är sorligt, att folk då helt plötsligt tror att man duger.

Det är klart att man måste våga testa nya vägar i livet. Det är viktigt att testa på vem man egentligen är, vem man mår som bäst av att vara och vilka vänner som man står stadigt med. Men jag tror att många unga inte alltid lyssnar inåt. Allt för många verkar vara upptagna med att lyssna utåt. Det är synd tycker jag. Är det någonting jag skulle vilja ge unga i min ålder är det mod att våga vara sig själva.

Du är bra som du är! Tro på dig själv! Om du inte är sann mot dig själv, vem kan du då vara sann mot?

Emma, 15 år
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback